Kommunens samlede driftsinntekter eksklusive finansinntekter i 2018 ble kr 412,9 mill. Dette er en økning på kr 14,1 mill. tilsvarende 3,6 % fra 2017. Sammenlignet med justert budsjett 2018 viser regnskapet merinntekter på kr 11 mill. I 2018 er kr 1,6 mill. av driftsinntektene overført til 2019 i form av øremerkede og bundne midler som ikke fullt ut er benyttet i 2017 (tilsvarende i 2017 var kr 1,6 mill.).
Figur 3.4 viser de ulike kildene til inntekter og deres andel av driftsinntektene. Inntekts- og formuesskatt er den største inntektskilden og utgjør om lag 38 % av de totale driftsinntektene i 2018 (37 % i 2017). Grunnet inntektsutjevningselementet i rammetilskuddet, utgjør de frie inntektene nå 70 % av driftsinntektene, hvilket er samme prosentpoeng som året før.
Linje | Driftsinntekter | Regnskap 2018 | Justert budsjett | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Brukerbetalinger | -20 304 | -19 511 | -793 | 104,1 % | -20 012 |
2 | Andre salgs- og leieinntekter | -35 478 | -33 890 | -1 588 | 104,7 % | -33 281 |
3 | Overføringer med krav til motytelse | -48 748 | -41 452 | -7 296 | 117,6 % | -50 472 |
4 | Rammetilskudd | -131 535 | -132 640 | 1 105 | 99,2 % | -131 836 |
5 | Andre statlige overføringer | -20 909 | -22 975 | 2 066 | 91,0 % | -14 703 |
6 | Andre overføringer | - | - | - | - | -144 |
7 | Skatt på inntekt og formue | -154 331 | -149 880 | -4 451 | 103,0 % | -146 692 |
8 | Eiendomsskatt | -1 568 | -1 568 | - | 100,0 % | -1 568 |
9 | Sum driftsinntekter | -412 873 | -401 916 | 10 957 | 102,7 % | -398 708 |
Brukerbetalinger og andre salgs- og leieinntekter (linje 1 og 2) ble begge om lag 4 % høyere i forhold til budsjett 2018 samt også høyere enn regnskap 2017.
Overføringer med krav til motytelse (linje 3) som gjelder refusjonsinntekter tilknyttet ressurskrevende brukere, sykefravær og foreldrepenger samt merverdiavgift viser kr 7,3 mill. høyere inntekt sammenlignet med justert budsjett 2018. Samtlige inntekter under denne posten har en tilsvarende motpost på utgiftssiden, jf. kapittel 3.4.2.
Eiendomsskatt (linje 8) gjelder kun verk og bruk i henhold til kommunestyrets vedtak.
Frie inntekter (linje 4 og 7)
Kommunens frie inntekter består av skatteinntekter og rammetilskudd. Inntektene kan disponeres fritt uten andre føringer fra staten enn gjeldende lover og regelverk. Gjennom inntektssystemet fordeles de frie inntektene til kommunene og til fylkeskommunene.
Rennesøy kommune, Frie inntekter | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Opprinnelig budsjett 2018 | Avvik regnskap - justert budsjett 2018 | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|---|
Skatt | -154 331 | -149 880 | -149 880 | -4 451 | -146 692 |
Rammetilskudd inkl inntektsutjevn. | |||||
Rammetilskudd | -129 795 | -129 604 | -127 704 | -191 | -130 735 |
Overgangsordning - INGAR | -5 786 | -5 786 | -5 786 | - | -2 592 |
Ordinære skjønnsmidler | -1 000 | -1 000 | -1 000 | - | -1 000 |
Skjønnsmidler språkdeling | -600 | -600 | -700 | - | -700 |
Inntektsutjevning | 5 045 | 3 750 | 3 850 | 1 295 | 2 491 |
Sum rammetilskudd | -132 136 | -133 240 | -131 340 | 1 104 | -132 536 |
Sum frie inntekter | -286 467 | -283 120 | -281 220 | -3 347 | -279 228 |
Frie inntekter i Rennesøy kommune ble kr 286,47 mill. i 2018 og dermed kr 3,35 mill. høyere enn justert budsjett.
Samlet skatteinngang til Rennesøy kommune i 2018 ble kr 154,3 mill. Dette er en økning på kr 7,6 mill. (5,2 %) sammenlignet med 2017. Nivået er like over inngangen i 2016, som i seg selv ble et meget godt år før fallet kom i skatteinngangen i 2017.Skatteinngangen er kr 4,45mill. høyere enn justert budsjett 2018.
Veksten i forskuddstrekket ble drivende og ble kr 7,0 mill. høyere (+ 5,8 %) sammenlignet med 2017. Forskuddstrekket utgjør 82 % av all skatteinngang i Rennesøy kommune i 2018 og nivået er derfor avgjørende for den samlede skatteutviklingen.. Forskuddsskatten ble på nivå med året før. Restansene ble kr 0,8 mill. høyere og ca. 9 % høyere enn 2017.
Skatteinngangen for kommunene i Norge ble på kr 162,5 mrd., tilsvarende en skattevekst på 3,8 %. Anslaget for skattevekst for kommunene i 2018 ble først nedjustert i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett fra 1,3 % til 1,0 %. Deretter ble anslaget økt til 2,4 % i forbindelse med forslag til statsbudsjett 2019 grunnet ekstraordinært store uttak av utbytter til personlige skatteytere, som trolig skyldes tilpasninger til skattereformen.
Figur 3.5 viser akkumulert skattevekst per måned i 2018 for Rennesøy kommune og for kommunene samlet.
Skatteveksten i Rennesøy ble sterkene enn for landet og medfører en høyere skatteutjevning for Rennesøy kommune sammenlignet med året før. Skatteutjevningen ble på vel kr 5,0 mill. for Rennesøy og innebærer at trekket ble kr 1,3 mill. høyere enn justert budsjett. Dette motsvarer noe av merinntektene i lokal skatteinngang.
Rennesøy kommune hadde skatteinntekter på kr 31 827 per innbygger i 2018, en økning på 6,1 % fra 2017. På landsbasis økte skatteinntektene per innbygger med 3,1 % til kr 30 693 per innbygger. Dette ga Rennesøy kommune skatteinntekter på 103,7 % av landsgjennomsnittet og innebærer en liten vekst etter et markant fall i 2016. Rennesøy kommune ligger nå på et lavere inntektsnivå enn noen få år tilbake. Utviklingen vises i figur 3.6.
Andre statlige tilskudd (linje 5) gjelder bl.a. integreringstilskudd og tildeling av havbruksmidler.
Tilskudd fra statlig havbruksfond | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Avvik | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|
Tilskudd fra statlig havbruksfond | -7 258 | -7263 | 5 | -163 |
Avsetning til fond | 7 258 | 7263 | -5 | 163 |
Netto effekt i driftsregnskapet | - | - | - | - |