I det følgende presenteres driftsregnskapet for 2018 i form av utdrag fra hovedoversiktene og tilhørende analyser. Vesentlige avvik mellom regnskapet og budsjettet er kommentert. Avvik som relateres til virksomhetsområdene omtales i kapittel 3.4.7.
3.4.1 Driftsinntekter
Kommunens samlede driftsinntekter eksklusive finansinntekter i 2018 ble kr 412,9 mill. Dette er en økning på kr 14,1 mill. tilsvarende 3,6 % fra 2017. Sammenlignet med justert budsjett 2018 viser regnskapet merinntekter på kr 11 mill. I 2018 er kr 1,6 mill. av driftsinntektene overført til 2019 i form av øremerkede og bundne midler som ikke fullt ut er benyttet i 2017 (tilsvarende i 2017 var kr 1,6 mill.).
Figur 3.4 viser de ulike kildene til inntekter og deres andel av driftsinntektene. Inntekts- og formuesskatt er den største inntektskilden og utgjør om lag 38 % av de totale driftsinntektene i 2018 (37 % i 2017). Grunnet inntektsutjevningselementet i rammetilskuddet, utgjør de frie inntektene nå 70 % av driftsinntektene, hvilket er samme prosentpoeng som året før.
Linje | Driftsinntekter | Regnskap 2018 | Justert budsjett | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Brukerbetalinger | -20 304 | -19 511 | -793 | 104,1 % | -20 012 |
2 | Andre salgs- og leieinntekter | -35 478 | -33 890 | -1 588 | 104,7 % | -33 281 |
3 | Overføringer med krav til motytelse | -48 748 | -41 452 | -7 296 | 117,6 % | -50 472 |
4 | Rammetilskudd | -131 535 | -132 640 | 1 105 | 99,2 % | -131 836 |
5 | Andre statlige overføringer | -20 909 | -22 975 | 2 066 | 91,0 % | -14 703 |
6 | Andre overføringer | - | - | - | - | -144 |
7 | Skatt på inntekt og formue | -154 331 | -149 880 | -4 451 | 103,0 % | -146 692 |
8 | Eiendomsskatt | -1 568 | -1 568 | - | 100,0 % | -1 568 |
9 | Sum driftsinntekter | -412 873 | -401 916 | 10 957 | 102,7 % | -398 708 |
Brukerbetalinger og andre salgs- og leieinntekter (linje 1 og 2) ble begge om lag 4 % høyere i forhold til budsjett 2018 samt også høyere enn regnskap 2017.
Overføringer med krav til motytelse (linje 3) som gjelder refusjonsinntekter tilknyttet ressurskrevende brukere, sykefravær og foreldrepenger samt merverdiavgift viser kr 7,3 mill. høyere inntekt sammenlignet med justert budsjett 2018. Samtlige inntekter under denne posten har en tilsvarende motpost på utgiftssiden, jf. kapittel 3.4.2.
Eiendomsskatt (linje 8) gjelder kun verk og bruk i henhold til kommunestyrets vedtak.
Frie inntekter (linje 4 og 7)
Kommunens frie inntekter består av skatteinntekter og rammetilskudd. Inntektene kan disponeres fritt uten andre føringer fra staten enn gjeldende lover og regelverk. Gjennom inntektssystemet fordeles de frie inntektene til kommunene og til fylkeskommunene.
Rennesøy kommune, Frie inntekter | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Opprinnelig budsjett 2018 | Avvik regnskap - justert budsjett 2018 | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|---|
Skatt | -154 331 | -149 880 | -149 880 | -4 451 | -146 692 |
Rammetilskudd inkl inntektsutjevn. | |||||
Rammetilskudd | -129 795 | -129 604 | -127 704 | -191 | -130 735 |
Overgangsordning - INGAR | -5 786 | -5 786 | -5 786 | - | -2 592 |
Ordinære skjønnsmidler | -1 000 | -1 000 | -1 000 | - | -1 000 |
Skjønnsmidler språkdeling | -600 | -600 | -700 | - | -700 |
Inntektsutjevning | 5 045 | 3 750 | 3 850 | 1 295 | 2 491 |
Sum rammetilskudd | -132 136 | -133 240 | -131 340 | 1 104 | -132 536 |
Sum frie inntekter | -286 467 | -283 120 | -281 220 | -3 347 | -279 228 |
Frie inntekter i Rennesøy kommune ble kr 286,47 mill. i 2018 og dermed kr 3,35 mill. høyere enn justert budsjett.
Samlet skatteinngang til Rennesøy kommune i 2018 ble kr 154,3 mill. Dette er en økning på kr 7,6 mill. (5,2 %) sammenlignet med 2017. Nivået er like over inngangen i 2016, som i seg selv ble et meget godt år før fallet kom i skatteinngangen i 2017.Skatteinngangen er kr 4,45mill. høyere enn justert budsjett 2018.
Veksten i forskuddstrekket ble drivende og ble kr 7,0 mill. høyere (+ 5,8 %) sammenlignet med 2017. Forskuddstrekket utgjør 82 % av all skatteinngang i Rennesøy kommune i 2018 og nivået er derfor avgjørende for den samlede skatteutviklingen.. Forskuddsskatten ble på nivå med året før. Restansene ble kr 0,8 mill. høyere og ca. 9 % høyere enn 2017.
Skatteinngangen for kommunene i Norge ble på kr 162,5 mrd., tilsvarende en skattevekst på 3,8 %. Anslaget for skattevekst for kommunene i 2018 ble først nedjustert i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett fra 1,3 % til 1,0 %. Deretter ble anslaget økt til 2,4 % i forbindelse med forslag til statsbudsjett 2019 grunnet ekstraordinært store uttak av utbytter til personlige skatteytere, som trolig skyldes tilpasninger til skattereformen.
Figur 3.5 viser akkumulert skattevekst per måned i 2018 for Rennesøy kommune og for kommunene samlet.
Skatteveksten i Rennesøy ble sterkene enn for landet og medfører en høyere skatteutjevning for Rennesøy kommune sammenlignet med året før. Skatteutjevningen ble på vel kr 5,0 mill. for Rennesøy og innebærer at trekket ble kr 1,3 mill. høyere enn justert budsjett. Dette motsvarer noe av merinntektene i lokal skatteinngang.
Rennesøy kommune hadde skatteinntekter på kr 31 827 per innbygger i 2018, en økning på 6,1 % fra 2017. På landsbasis økte skatteinntektene per innbygger med 3,1 % til kr 30 693 per innbygger. Dette ga Rennesøy kommune skatteinntekter på 103,7 % av landsgjennomsnittet og innebærer en liten vekst etter et markant fall i 2016. Rennesøy kommune ligger nå på et lavere inntektsnivå enn noen få år tilbake. Utviklingen vises i figur 3.6.
Andre statlige tilskudd (linje 5) gjelder bl.a. integreringstilskudd og tildeling av havbruksmidler.
Tilskudd fra statlig havbruksfond | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Avvik | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|
Tilskudd fra statlig havbruksfond | -7 258 | -7263 | 5 | -163 |
Avsetning til fond | 7 258 | 7263 | -5 | 163 |
Netto effekt i driftsregnskapet | - | - | - | - |
3.4.2 Driftsutgifter
Linje | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Avvik | Regnskap 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lønnsutgifter og sosiale utgifter | 267 192 965 | 269 923 000 | -2 730 035 | 261 722 102 |
2 | Kjøp av varer og tjenester som inngår i tjenesteproduksjon | 40 968 651 | 41 089 000 | -120 349 | 46 122 972 |
3 | Kjøp av varer og tjenester som erstatter tjenesteproduksjon | 49 712 768 | 51 597 000 | -1 884 232 | 44 348 577 |
4 | Overføringer | 21 854 728 | 20 887 000 | 967 728 | 27 682 713 |
5 | Sum driftsutgifter | 379 729 112 | 383 496 000 | -3 766 888 | 379 876 364 |
Driftsutgiftene viser totalt sett et mindreforbruk på kr 3,8 mill. i forhold til budsjett og må sees i sammenheng med reduserte lønnskostnader på grunn av vakante stillinger grunnet kommunesammenslåingen. Dette er delvis løst gjennom økt kjøp av tjenester og økte overføringer.
3.4.3 Pensjonsutgifter
Pensjonsberegningene for 2018 ble foretatt før 2017-regnskapet ble avlagt for pensjonsselskapene. Dette resulterer i enkelte svingninger i prognosene fra kommunens pensjonsleverandører sett opp mot de årlige budsjettforutsetningene. Pensjonspremier på kr 33,3 mill. er i 2018 tilført pensjonsleverandørene til kommunen, herav er kr 4,4 mill. betalt av premiefond. Pensjonspremiene er 12 % høyere enn i 2017, hvor særlig de økte reguleringspremiene (grunnet høyere lønnsvekst) bidrar.
Avviket mellom pensjonspremien og beregnede pensjonskostnader føres som premieavvik. Høyere premier har gitt et høyere premieavvik for inntektsføring i 2018. Når tidligere års premieavvik tilbakeføres med en andel, har dette gitt en netto inntektsføring i 2018 samlet sett på kr 0,8 mill. Sammenlignet med 2017 gir dette en positiv effekt på netto driftsresultat med kr 1,4 mill. Se nærmere informasjon i note 5.
Innbetalte pensjonspremier har som nevnt hovedsakelig vært høyere enn de beregnede pensjonskostnadene. Dette har gitt en betydelig inntektsføring av premieavvik, med tilhørende finansiering av tjenester. Akkumulert premieavvik for Rennesøy kommune utgjør kr 9,0 mill. per 31. desember 2018 og viser en økning fra året før. Disse utgiftene må tilbakebetales og dekkes inn i driftsbudsjettene over de neste 7 årene.
3.4.4 Eksterne finanstransaksjoner
Tabell 3.8 gir en oversikt over kommunens finansinntekter og -utgifter, som består av rente- og avdragsutgifter, renteinntekter, utbytte og avkastning. Summen av eksterne finanstransaksjoner utgjør en mindreutgift på kr 0,09 mill. mot justert budsjett 2018.
Linje | Eksterne finanstransaksjoner | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Renteinntekter, utbytte og mottatte avdrag | -9 523 | -9 012 | -511 | 105,7 % | -9 466 |
2 | Rente- og avdragsutgifter og andre finansutgifter | 30 697 | 30 272 | 425 | 101,4 % | 36 282 |
3 | Sum eksterne finanstransaksjoner | 21 174 | 21 260 | -86 | 26 816 |
Rente- og avdragsutgifter og andre finansutgifter ble samlet kr 0,4 mill. høyere enn budsjett, mens renteinntekter, utbytte og avdrag ble kr 0,5 mill. høyere enn budsjett. Utbytte fra Lyse AS utgjorde kr 5,75 mill. (eierandel på 1,15 %).
3.4.5 Netto driftsresultat og regnskapsmessig årsresultat
Netto driftsresultat framkommer med kr 12 mill. Dette kr 13,6 mill. bedre enn justert budsjett. Se linje 1 i tabell 3.9. Tidligere års mindre forbruk er benyttet til langsiktig oppbygging av disposisjonsfond. I 2018 har kommunen en netto bruk av disposisjonsfond på kr 0,3 mill. samt en netto bruk av bundne, ubrukte driftsmidler med kr 3,3 mill. (se kapittel 3.4.2 for nærmere info). Overføring av driftsmidler til egenfinansiering av investeringer var i tråd med justert budsjett på kr 920 000. Driftsregnskapet viser et regnskapsmessig mindre forbruk på kr 14,7 mill. per 31.12.2018.
Linje | Netto driftsresultat og årsresultat - driftsregnskapet | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Netto driftsresultat | -12 016 | 1 660 | -13 676 | 724 % | 7 984 |
2 | Bruk av tidligere års mindreforbruk | - | - | - | - | -14 098 |
3 | Bruk av disposisjonsfond | -8 657 | -7 908 | -749 | 109 % | -8 663 |
4 | Bruk av bundne fond | -4 927 | -2 338 | -2 589 | 211 % | -1 356 |
5 | Sum bruk av avsetninger | -13 584 | -10 246 | -3 338 | 133 % | -24 117 |
6 | Overført til investeringsregnskapet | 920 | 920 | - | 100 % | 15 |
7 | Avsetning til disposisjonsfond | 8 347 | 7 666 | 681 | 109 % | 14 542 |
8 | Avsetninger til bundne fond | 1 596 | - | 1 596 | - | 1 575 |
9 | Sum avsetninger | 10 863 | 8 586 | 2 277 | 127 % | 16 132 |
10 | Årsresultat, regnskapsmessig mindreforbruk | -14 737 | - | -14 737 | - | - |
3.4.6 Resultater fra selvkostområdene
Selvkostfond
Selvkostfond, også kalt dekningsgradsfond, som er bundne driftsfond.
Selvkostfond, også kalt dekningsgradsfond, er bundne driftsfond. Disse kan kun benyttes til dekning av framtidige driftsutgifter på tilhørende selvkostområde. Dekningsgradsfond må benyttes innen en 3-5 års periode. Underskudd må dekkes inn via økte gebyrinntekter (ev. lavere driftskostnader) framover.
Rennesøy kommune har tre ordinære selvkostområder (Vann, avløp og renovasjon – VAR) hvor all finansiering skal avregnes over tid, og to områder som er underlagt selvkostbetraktninger (plan- og byggesaker og kart- og delingsforretninger) med krav om at brukerbetalingen maks kan dekke selvkost, uten at 100 % selvkostfinansiering er vedtatt av kommunestyret.
Oppsummert for 2018 gikk alle tre ordinære selvkostområder med underskudd.
Dekningsgraden for vannsektoren, gebyrinntekter i forhold til gebyrgrunnlaget, var 70,3 % i 2018. Selvkostfondet på vann var kr 1,87 mill. ved utgangen av 2017. Vann gikk med kr 2,6 mill. i underskudd i 2018. Underskuddet er dekket med midlertidig lån fra disposisjonsfondet på 0,8 mill. i 2018. Underskuddet skyldes tap av fordringer og en reberegning av kapitalkostnader knyttet til investeringer, jfr. 2. tertial 2018. Merforbruket ble noe lavere grunnet lavere utgifter til IVAR budsjettert. Selvkostfondet vann er per 31.12.2018 kr 0.
Dekningsgraden for avløpssektoren var 85,4 % i 2018. Akkumulert underskudd på Avløp var kr -1,0 mill. per 31.12.2017. I 2018 gikk Avløp med kr 1 mill. i underskudd. Underskuddet er finansiert med midlertidig lån fra kommunens disposisjonsfond. Akkumulert underskudd for tilbakebetaling er per 31.12.2018 på kr 2,0 mill. Underskuddet skyldes tap av fordringer og en reberegning kapitalkostnader knyttet til investeringer, jfr. 2. tertial 2018. Merforbruket ble noe høyere grunnet høyere utgifter til IVAR enn budsjettert. Analysene viser at budsjetterte kostnadene til IVAR for vann og avløp har vært skjevfordelt, og vil sees nærmere på i arbeidet med HØP 2020 – Nye Stavanger. Selvkostfondet på Avløp er per 31.12.2018 kr 0.
Innenfor områdene plan- og byggesaksbehandling og kart- og delingsforretning kan brukerbetalingen maksimalt dekke selvkost. Det er ikke fattet vedtak av kommunestyret som tilsier at det skal være 100 % selvkost innenfor disse to områdene. Det betyr at et eventuelt overskudd må settes av på selvkostfond, mens et underskudd kan dekkes av andre kommunale midler (hvis det ikke er tilstrekkelig midler på selvkostfondene).
Dekningsgraden for renovasjonssektoren var 79,6 % i 2018. Akkumulert underskudd på Renovasjon var kr -0,25 mill. i 2017. I 2018 gikk selvkostområdet med et underskudd på kr 1,5 mill. Underskuddet er finansiert med et midlertidig lån fra kommunens disposisjonsfond. Akkumulert underskudd for tilbakebetaling er per 31.12.2018 på kr 1,6 mill. Underskuddet tap av fordringer og en reberegning kapitalkostnader knyttet til investeringer, jfr. 2. tertial 2018. I tillegg skyldes noe av merforbruket høyere utgifter til kjøp av tjenester fra private og IVAR. Selvkostfondet renovasjon er per 31.12.2018 kr 0.
Rådmannen vurderte i økonomiplanen 2019-2022 inntekts- og kostnadsnivå på VAR-området fremover i planperioden og har tatt grep for å unngå et eventuelle fremtidige underskudd på områdene.
Plan- og byggesaksbehandling og Kart- og delingsforretning gikk med underskudd i 2018 med henholdsvis kr 0,3 mill. og kr 0,1 mill. og bidrar således til en lavere resultatoppnåelse på bunnlinjen for kommunekassen. I Rennesøy er det ikke satt krav til inndekning av disse underskuddene i fremtiden.
Selvkostoversikt | 2016 | 2017 | 2018 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Inntekter | Kostnader | Over(-)/ underskudd (+) | Inntekter | Kostnader | Over(-)/ underskudd (+) | Inntekter | Kostnader | Over(-)/ underskudd (+) | Selvkost-fond per 31.12.2018 | |
Vann | 6 547 | -7 345 | -798 | 6 587 | -6 670 | -83 | 6 628 | -9 242 | -2 614 | 0 |
Avløp | 5 058 | -5 410 | -352 | 5 385 | -5 945 | -560 | 6 436 | -7 433 | -997 | 0 |
Renovasjon | 4 844 | -5 132 | -289 | 5 451 | -5 206 | 245 | 5 840 | -7 350 | -1 510 | 0 |
Kart og delingsforr. 3) | 593 | -635 | -42 | 401 | -568 | -167 | 503 | -590 | -87 | 0 |
Plan og byggesak 3) | 1 916 | -2 781 | -864 | 2 452 | -3 128 | -676 | 2 857 | -3 181 | -324 | 0 |
Sum selvkostområder | 18 958 | -21 303 | -2 344 | 20 276 | -21 517 | -1 241 | 22 265 | -277 797 | -5 533 | 0 |
3.4.7 Resultat per tjenesteområde
Tjenesteområdene eks VAR-området har samlet en netto budsjettramme på kr 297,6 mill. i 2018. Driften i 2018 ga et positivt avvik på kr 7,4 mill. Fellestjenester, Helse og velferd, Kultur og samfunn har bidratt med mindreforbruk i 2018. Nærmere omtale følger videre i dette delkapittelet.
Tjenesteområde | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|---|
Fellestjenester | 27 552 730 | 30 826 370 | -3 273 640 | 89,4 % | 28 585 492 |
Oppvekst og læring | 134 281 042 | 129 734 800 | 4 546 242 | 103,5 % | 127 608 698 |
Helse og velferd | 91 411 768 | 97 169 720 | -5 757 952 | 94,1 % | 91 342 782 |
Kultur og samfunn eks VAR | 10 457 717 | 11 523 300 | -1 065 583 | 90,8 % | 11 744 070 |
Tekniske tjenester | 26 523 342 | 28 366 810 | -1 843 468 | 93,5 % | 30 167 888 |
Sum eks VAR | 290 226 599 | 297 621 000 | -7 394 401 | 97,5 % | 289 448 930 |
Fellestjenester
Fellestjenester hadde i 2018 et mindreforbruk på kr 3,27 mill., hvilket utgjør et forbruk på 89,4 % av budsjettet.
De ulike ansvarsområdene har gjennom 2018 hatt stram økonomistyring og gjort besparelser der det har vært
mulig. Reduksjon i bruk av seniormidler, lønnskostnader, leasingskostnader, kurs, bedriftshelsetjeneste, lærlinger og kopieringsavtaler er variabler som forklarer mindreforbruket.
Ressursbruk fellestjenester fordelt etter ansvarsområder
Tjenesteområde | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|---|
Politisk styring og kontroll | 3 526 210 | 3 300 000 | 226 210 | 106,9 % | 3 673 418 |
Fellestjenester | 10 301 097 | 11 278 870 | -977 773 | 91,3 % | 10 016 016 |
Felles administrasjon | 7 248 456 | 10 121 500 | -2 873 044 | 71,6 % | 8 239 973 |
IKT | 6 476 313 | 6 126 000 | 350 313 | 105,7 % | 6 656 084 |
Sum | 27 552 076 | 30 826 370 | -3 274 294 | 89,4 % | 28 585 491 |
Oppvekst og læring
Oppvekst og læring har et resultat for 2018 på kr 4,4 mill. i merforbruk. Dette utgjør 103,45 % av budsjettrammen. Deler av merforbruket på oppvekstkontoret skyldes at kutt i budsjettrammen på oppvekst og læring ikke er fordelt ut på den enkelte virksomhet. I tillegg har det vært en økning i utgifter knyttet til skoleskyss samt at det i 2018 er korrigert for manglende anordning av kostnad til interkommunalt PPT tidligere år. Merforbruket på skolene knytter seg i hovedsak til høyere lønnsforbruk enn budsjettert, i tillegg er det også brukt mer enn budsjettert på kjøp av tjenester som erstatter kommunal tjenesteproduksjon. Virksomhetene er også belastet utgifter på ca kr 0,5 mill knyttet til telefoni, seniormidler og lærlinger, mens budsjettet ligger hos Fellestjenester.
Ressursbruk oppvekst og læring fordelt etter ansvarsområder
Tjenesteområde | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|---|
Oppvekstkontor | 10 576 117 | 8 502 320 | 2 073 797 | 124,4 % | 8 576 235 |
Kulturskole | 1 784 072 | 1 937 980 | -153 908 | 92,1 % | 1 784 072 |
Skolene/SFO | 78 355 417 | 75 236 680 | 3 118 737 | 104,1 % | 74 136 919 |
Barnehagene | 43 396 374 | 44 057 820 | -661 446 | 98,5 % | 43 156 478 |
Sum | 134 111 980 | 129 734 800 | 4 377 180 | 103,4 % | 127 653 704 |
Helse og velferd
Helse og velferd gikk med et mindreforbruk på kr 5,8 mill. i 2018, som gir et forbruk på 94,1 % av budsjettet. Hovedårsaken er høyere refusjonsinntekter, mindre lønnsforbruk enn budsjettert som skyldes perioder med vakante stillinger samt brukerbetalinger knyttet til både langtidsopphold og korttidsopphold. Mindreforbruket hos NAV skyldes i hovedsak lavere kostnader knyttet til introlønn til flyktninger som har direkte sammenheng med lavere flyktningtilstrøm.
Ressursbruk helse og velferd fordelt etter ansvarsområder
Tjenesteområde | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|---|
Helse og velferd fellestjenester | 4 877 547 | 5 883 680 | -1 006 133 | 82,9 % | 5 127 057 |
Forebygging og folkehelse | 12 631 780 | 14 145 550 | -1 513 770 | 89,3 % | 12 395 070 |
NAV | 14 854 374 | 16 861 250 | -2 006 876 | 88,1 % | 17 083 709 |
Barnevernstjenesten | 7 432 492 | 6 896 000 | 536 492 | 107,8 % | 6 769 210 |
Institusjons- og hjemmetjenester | 42 981 159 | 43 036 240 | -55 081 | 99,9 % | 41 526 632 |
Tverrfaglige tjenester | 8 634 416 | 10 347 000 | -1 712 584 | 83,4 % | 8 411 104 |
Sum | 91 411 768 | 97 169 720 | -5 757 952 | 94,0 % | 91 312 782 |
Kultur og samfunn
Kultur og samfunn eks. VAR-området har totalt sett et mindreforbruk på kr 1,1 mill. i 2018 som gir et forbruk på 90,8 % av justert budsjett. Kommunalavdelingens ordinære drift har vært tilfredsstillende, men flere av fagområdene har hatt vakante stillinger og permisjoner. Dette gir et samlet mindreforbruk. Gebyrinntektene har vært høyere enn budsjettert på grunn av fra byggesak og andel dispensasjonssaker. Selvkostområdene VAR blir nærmere omtalt i kapittel 3.4.6.
Ressursbruk tekniske tjenester fordelt etter ansvarsområder
Tjenesteområde | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|---|
Plan og Utvikling | 2 892 208 | 3 900 700 | -1 008 492 | 74,1 % | 3 205 579 |
Landbrukskontor | 1 721 456 | 1 695 000 | 26 456 | 101,6 % | 1 347 778 |
Kultur | 3 315 497 | 3 275 000 | 40 497 | 101,2 % | 4 259 430 |
Kulturmidler | 267 050 | 343 000 | -75 950 | 77,9 % | 275 495 |
Frivilligsentral | 521 627 | 492 350 | 29 277 | 105,9 % | 724 170 |
Barn og unge | 662 159 | 586 500 | 75 659 | 112,9 % | 586 082 |
Bibliotek | 1 077 720 | 1 230 750 | -153 030 | 87,6 % | 1 237 012 |
Sum | 10 457 717 | 11 523 300 | -1 065 583 | 90,8 % | 11 635 546 |
Tekniske tjenester
Tekniske tjenester gikk med et mindreforbruk på kr 1,8 mill. i 2018, som utgjør et forbruk på 93,5 % av budsjettet. Dette skyldes lavere kostnader knyttet til vedlikehold, driftsavtaler, reparasjoner og vaktmestertjenester, samt høyere husleieinntekter.
Ressursbruk tekniske tjenester fordelt etter ansvarsområder
Tjenesteområde Regnskap 2018 Justert budsjett 2018 Avvik Regnskap i % av budsjett Regnskap 2017 Prosjektorganisering/ utbygging - - - - 393 526 Tekniske tjenester 3 678 736 5 141 400 -1 462 664 71,6 % 5 041 395 Energi 3 728 885 3 483 000 245 885 107,1 % 4 142 700 Renhold 8 867 259 8 868 410 -1 151 100,0 % 8 685 534 Vedlikeholdstjenester (vaktmester korps) 10 248 462 10 874 000 -625 538 94,2 % 11 904 733 Sum 26 523 342 28 366 810 -1 843 468 93,5 % 30 167 888